zaterdag 26 december 2009

5 voorspellingen voor online reismarkt in Europa voor 2010

23 december 2009



Europa mag dan nog steeds de effecten van de crisis voelen, maar online travel blijft groeien! Veranderingen in de economie en de reisindustrie zorgen voor opvallende shifts in hoe consumenten hun reizen boeken.

De 5e editie van 'PhoCus Wright’s European Travel Overview' voorspelt ons volgende trends voor Europa in 2010.

1. Online reizen boeken zal zo’n 1/3e van de Europese markt innemen
Terwijl de hele Europese reismarkt in 2009 sterke dalingen kende, zijn de online vakantiereizen en zakenreizen lichtjes gestegen. Deze effecten zullen ook blijven aanhouden in 2010. Consumenten zullen nu meer dan ooit online shoppen voor betere deals. De online markt zal een stijging kennen van 28% in 2008 tot 34% in 2010.

2. Priceline kan ’s werelds grootste pan-Europese online reisagent worden
Deze reisagent stond langdurig op de laatste plaats tussen de 4 grote, globale online reisagenten (Expedia, Orbitz en Travelocity zijn de andere 3) maar Priceline heeft veel terrein gewonnen sinds de recessie en vooral dankzij het succes van zijn Europese aankoop: Booking.com. Vanaf 2010 zullen Expedia en Priceline strijden om de 1e plaats.

3. Metasearch zal het eindelijk maken in Europa
Het hoogontwikkelde Europese online reisaanbod betekent een nieuw werkterrein voor de zoekrobot Metasearch. Europa heeft lang achter de Verenigde Staten aangehuppeld maar nu zullen onze consumenten meer gebruik maken van de Metasearch websites wanneer ze hun reis plannen.

4. Duitsland wint terrein
Duitsland zijn aandeel in de Europese online reismarkt zal groeien van 17% in 2008 tot 20% in 2011. Gute Reise!

5. Zuid-Europa en Oost-Europa nieuwe doelgroep voor online reismarkt
De grootste Europese reismarkt, de UK, is goed voor meer van 40% van de online penetratie. Maar de online reismarkt is op zoek naar kansen in markten waar online reizen plannen en boeken nog niet zo ingeburgerd is, namelijk in Zuid –en Oost-Europa. Opkomende markten zoals Polen bieden misschien de meest belovende kansen voor groei.



Het is een feit dat online reizen boeken steeds meer aan populariteit wint maar ik wist niet dat er in 2010 nog zoveel zou veranderen. Zelf boek ik enkel overnachtingen online omdat ik het niet echt vertrouw om een week of langer te boeken via het internet. Van Priceline heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord terwijl de andere 3 me wel bekend in de oren klinken, vooral Expedia natuurlijk. Volgens mij zal deze laatste ook de marktleider blijven onder de online reisagenten. Ik zie mezelf niet zo vaak gebruik maken van Metasearch, is Google niet de belangrijkste zoekrobot? Duitsland zal altijd wel één van de groten blijven in de reiswereld. Verder vind ik het goed dat men nu zijn pijlen richt op Zuid –en Oost-Europa maar ik denk dat het daar (vooral in Oost-Europa) nog lang zal duren vooraleer online reizen boeken een trend wordt.

Bron: http://www.traveldailynews.com/pages/show_page/34812-Five-online-travel-predictions-for-Europe-in-2010

2 opmerkingen: