woensdag 25 november 2009

Betaalbare privévluchten

24 november 2009


Het Antwerpse bedrijf ‘The Aviation Factory’ lanceert een formule waarmee vluchten met privéjets tegen een betaalbaar tarief worden aangeboden. De ‘Jethopper’ biedt vluchten aan van een honderdtal Europese operatoren die hun jet anders leeg van de ene naar de andere plaats zouden moeten vliegen om er een klant op te halen. Het Antwerpse bedrijf noemt dit een wereldprimeur!

Het betreft Europese vluchten (enkele reis) die doorgaans de eerstkomende 2 weken vertrekken. Volgens zaakvoerder Carl Legein bedraagt de prijs soms maar 20% van de reële kostprijs. Zo kost een enkele reis met een privéjet van Brussel naar Nice snel 10.000 euro. ‘The Aviation Factory’ probeert die lege vlucht voor 2.000 euro te pakken te krijgen. Wanneer het vliegtuig dan plaats biedt aan acht passagiers, betaal je eigenlijk maar 250 euro per persoon.

Thomas van Meerbeeck van ‘The Aviation Factory’ legt uit dat de operatoren er baat bij hebben, omdat zij eraan verdienen door de vluchten toch te verkopen. Hij vind de ‘Jethopper’ een gat in de markt. Wie een vlucht reserveert, boekt meteen het hele vliegtuig. Met inbegrip van catering en het gebruik van de vip-terminal, waardoor je maar een kwartier voor vertrek op de luchthaven moet zijn.

Ik vind dit een goed initiatief van ‘The Aviation Factory’, want het is zonde dat privéjets lege vluchten uitvoeren. Daarbij denk ik vooral aan het milieu dat voor 'niks' belast wordt.

Ik vraag me wel af wat luchtvaartmaatschappijen hiervan denken. Zouden zij deze nieuwe vorm van reizen als concurrentie zien? Ik denk van niet omdat het aanbod van deze vluchten relatief klein is.

Het lijkt me ook wel leuk om eens met zo’n luxueus vliegtuig te reizen. Ik vraag me wel af of ze later ook retourvluchten zullen aanbieden?


Bron: http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisnieuws/article/detail/1033448/2009/11/24/Antwerps-bedrijf-biedt-betaalbare-privevluchten-aan.dhtml

Geen opmerkingen:

Een reactie posten