zaterdag 21 november 2009

s' Werelds grootste onderwatermuseum... Top of Flop?

16 november 2009


De bescherming van koraalriffen alsook het uitnodigen van duikers om de ongelofelijke schoonheid van het onderwaterleven te ontdekken lijkt een onmogelijke combinatie. 's Werelds grootste onderwater sculpturen museum wil dit toch verwezenlijken en opent daarom zijn deuren in november.

Koraalriffen in de Caraïben, en over de hele wereld, staan op het punt om uit te sterven. De zware weersomstandigheden, het broeikaseffect, en ook onervaren of respectloze duikers dragen bij tot het beschadigen van de koraalriffen. Toch zijn er mensen die in opstand komen tegen deze problematiek. Daarom opent binnenkort 's werelds grootste onderwater sculpturen museum dichtbij het eiland Mujeres in Mexico.

Jamie de Caires Taylor, een kunstenaar en natuurfanaat, kwam op het idee om dit museum te ontwerpen. Hij streeft ernaar dat duikers hierheen zullen trekken, zodat de koraalriffen de kans krijgen om zich te herstellen. Het park zal bestaan uit 400 sculpturen, gemaakt uit ph-neutraal beton. Deze zullen zo bijdragen tot de groei van algen. De algen zullen het diverse marine leven dat al aanwezig is in deze kristalheldere wateren, helpen bewaren en beschermen.

De sculpturen zullen zowel traditionele als moderne Mexicaanse verhalen voorstellen. Zo kan je er het kunstwerk ‘The Silent Evolution’ bewonderen. Dit kunstwerk is een mix van groeiend koraal met beton dat het voorbijgaan van de tijd uitbeeld. Thematisch
ingerichte galerijen in combinatie met autochtone Maya strijders of ‘dream catchers’ zullen ongetwijfeld bijdragen tot het succes van het museum.

Mijn mening over dit artikel is nogal verdeeld. Enerzijds vind ik het een goede poging om de koraalriffen te beschermen van hun ondergang omdat ik denk dat het museum veel duikers zal aantrekken. Anderzijds kan ik me aan de hand van dit artikel geen goed beeld vormen van hoe het museum er uitziet. Op het eerste zicht lijkt het me nogal artificieel aangelegd en daarbij vrees ik dat de duikers er na verloop van tijd toch voor zullen kiezen om andere oorden te verkennen.

Ik ben er wel van overtuigd dat het museum een boeiende toeristische attractie is.


Bron: http://www.tourism-review.com/article/1927-underwater-museum-of-sculpture-opens-in-mexico

1 opmerking:

  1. Ik denk dat het museum veel mensen zal aan trekken die van die thema's, kunst en duiken houden, maar vraag me af of het echt zoveel duikers in het algemeen zal aan trekken?
    Ik vind het wel een héél origineel idee.

    BeantwoordenVerwijderen